Congratulations, Branson. I predict that you will either go to prison or become a millionaire.
— Richard Bransons rektor till Branson när han gick ut högstadiet

Richard Branson: Losing My Virginity - The Autobiography

Jag har nu äntligen plöjt igenom Richard Bransons biografi ”Losing My Virginity: The Autobiography” som utspelas på smått omfattande 600 sidor. På dessa 600 sidor berättar en av vår tids största entreprenörer om hur allt startade och vilka riktlinjer och principer som drivit honom genom åren. Det ges även en ingående inblick i många av hans galna upptåg i form av världsomseglingar och flygningar runt jorden i ballonger.

Branson var under sina tonår mer eller mindre en bråkstake, en rebell som inte hade några vidare framgångar och då framförallt avseende skolarbetet. Branson var i princip sämst i sin klass i varje ämne och efter att ha skadat sitt knä och därigenom förstört sina möjligheter att göra något idrottsmässigt blev han i viss mån utstött – han var en loser. Under dessa omtumlande tonårsår kom Branson även underfund med att affärsidéer och företagsamhet var något han verkligen brann för. När det väl gällde business hade han inga som helst svårigheter för att varken räkna fram lämpliga annonspriser eller att skriva säljande copy – just att räkna och skriva var svårigheter som tidigare utgört stora hinder för Branson.

Som femtonåring lade han tillsammans med några vänner grunden för tidningen Student som skrev om relevanta ämnesområden för brittiska studenter. Branson blev helt uppslukad av tidningsverksamheten och dag ut och dag in ringde han potentiella annonsörer för att få tidningen att gå runt. Under arbetet med tidningen blev Branson varse om att musik var ett riktigt hett ämne bland tidningens målgrupp och uppmärksammade att denna målgrupp tyckte att priset för att köpa en vinyl från en vanlig affär var på tok för högt. Då Branson alltid var öppen för nya idéer och lätt blev uppslukad av idéer som kunde vara roliga att arbeta med drogs det första Virgin-företaget i form av Virgin Mail Order igång kort därefter.

Logotyp för Virgin Music

Virgin Mail Order blev en framgång och dess intäkter återinvesterades för att starta en första (och många efterföljande) Virgin Record Shop(s). Kort därefter expanderades verksamheten till att även innefatta en inspelningsstudio som banade vägen för skivbolaget Virgin Records. Den första signerade artisten på bolaget, Mike Oldfield, fick ett enormt genomslag med sitt album Tubular Bells och Virgin Records blev en massiv vinstmaskin. Genom postorderföretaget, skivbutikerna, inspelningsstudion och skivbolaget hade Virgin blivit ett starkt varumärke med en utpräglad förknippning till musik.

Med en ivrig vilja att utforska nya möjligheter och marknader startade Branson kort därefter upp Virgin Vision (distribuerar filmer och videos) och Virgin Games (dataspelsutgivare). 1983 hade Virginkoncernen en omsättning på 50 miljoner pund och en vinst före skatt på ca 2 miljoner pund.

1984 gav Branson sig in på en helt ny sektor – flygbranschen. Bolaget Virgin Atlantic Airways målsättning var att tillhandahålla flygningar till konkurrenskraftiga priser från Gatwick i London till New York. Flygbranschen var en helt ny bransch för Branson och den blev början på många utmaningar för Virgin Group.

Richard Branson, Virgin Atlantic

Början på 90-talet blev en utmaningens period för Branson. På grund av Iraks invasion av Kuwait steg oljepriset med drygt 110% vilket fick till följd att priset på flygbränsle steg med 100%. Utöver detta avbokade ca 3 000 passagerare sina flygresor med Virgin Atlantic och bolaget hade även dragit över sin kredit om 25 miljoner pund hos banken vilket inte var uppskattat. Som om detta inte vore nog hade även huvudkonkurrenten British Airways satt upp en hel avdelning bestående av privatdetektiver och liknande vars huvudsakliga uppgift enbart var att smutskasta Virgin Atlantic och även Branson personligen.

De bittra omständigheterna ledde slutligen till att Virgin Music Group var tvungen att säljas av till Thorn EMI för en miljard dollar – något som verkligen tog emot hos Branson. Med den nya likviditeten i land kunde Virgin Atlantic räddas och åter igen vändas till ett lönsamt bolag. Kort därefter fick Branson och Virgin Atlantic även stopp på British Airways smutskastning genom att vinna ett historiskt förtalsfall efter att flertalet före detta British Airways-anställda ställt upp för att vittna om olagligheterna som British Airways begått.

Med en stabil likviditetsgrund på grund av försäljningen av Virgin Music Group och betydligt färre problem med Virgin Atlantic och dess konkurrenter fick Branson för första gången på länge möjlighet att fokusera på att ta sig an nya marknader med nya bolag. Bland dessa nya bolag återfanns tågtransportföretaget Virgin Rail Group och mobiltelefonföretaget Virgin Mobile. Utöver dessa två bolag har Branson även lagt grunden för Virgin Galactic – troligen världens första företag specialiserat på rymdturism.

Sammanfattningen ovan är precis vad det säger – en sammanfattning. Med tanke på bokens omfång så finns det defintivt mer att hämta (speciellt avseende Bransons världsomseglningar och ballongturer) för den som är intresserad. Biografin är definitivt läsvärd!

Vad man kan lära sig av Richard Branson?

Jag läser oftast böcker för att lära mig något och speciellt avseende biografier – att lära mig om hur en person gått till väga för att komma dit han eller hon är. Av Bransons biografi kan man bland annat utläsa ett och annat om Bransons affärsfilosofi:

  1. Det skall vara kul – Något man gång på gång stöter på boken igenom är att Branson ofta väger in en stor mån känslor när det gäller att besluta om framtida företag och marknader. Branson tror starkt på att det skall vara kul och att passion är något av det viktigaste en entreprenör kan ha.
  2. Villig att dela med sig – Genom alla bolag Branson varit involverad i har han mer eller mindre aldrig varit den enda huvudägaren. Mycket av Bransons framgångar kan rimligen spåras i hans kompetens i att hitta kompetenta människor och att behålla dessa genom att göra dem delaktiga i bolagen i form av ägare.
  3. Dela risker – Lika mycket som Branson delar med sig av ägandet till de som är med och grundar bolagen delar han med sig av ägandet till utländska partners när han ger sig in på nya marknader för att få tillgång till bolagens kunskap om den nationella marknaden.