Etikett: Mark Zuckerberg

Stanford University's Entrepreneurship Corner

Jag hittade precis en samling med schyssta videos som det amerikanska universitetet Stanford tillhandahåller på sin sajt Stanford University’s Entrepreneurship Corner.

Som tur är har de populäraste videorna från det omfattande arkivet (det innehåller över 1200 videos) sammanställts på en sida.

Jag har själv enbart hunnit att titta på ett fåtal videos, men följande videos är rätt intressanta:

The thing that we’re trying to do at Facebook is to help people connect and communicate more efficiently.
— Mark Zuckerberg

Facebooks logotyp
Mark Zuckerberg

Fenomenet Facebook är det få som missat vid det här laget. Från att ha varit ett hobbyprojekt som 20-åriga (idag 23-åriga) Harvardstudenten Mark Zuckerberg drev från sitt studentrum har Facebook blivit ett internationellt fenomen som i samband med Microsofts uppköp av 1,6% av bolaget värderades till 15 miljarder dollar.

En intressant fråga att ställa sig är varför Facebook egentligen har blivit så populärt och framgångsrikt som det har blivit. Givetvis finns det inte ett övergripande svar till varför Facebook har lyckats då det troligtvis är en mängd faktorer som ligger bakom. För att inte göra det här inlägget till en spaltmetersrapport har jag dock valt att begränsa mig till ett perspektiv: Facebooks syfte.

I mitt tidigare inlägg ‘Vilket syfte har ditt företag?‘ skrev jag om boken ‘Purpose – The Starting Point of Great Companies‘ som behandlar fenomenet syfte och varför det är så viktigt för att skapa framgångsrika företag.

När man lyssnar på Mark Zuckerbergs keynote från South By Southwest Interactive Festival ’08 kommer man rätt snabbt underfund med vad Facebooks syfte är. Mark nämner vid ett flertal gånger att Facebook handlar om att hjälpa människor att kommunicera mer effektivt och därigenom ge människor möjligheten att skapa starkare, mer förtroendeingivande och mer empatiska relationer med sina medmänniskor. Enligt de teorier som presenteras i ‘Purpose – The Starting Point of Great Companies‘ har Facebook ett väldigt starkt och utpräglat altruistiskt syfte.

We think that Facebook has very profound effects on individuals in terms of helping them build more trusting and empathic relationships that enrich their lives.
— Mark Zuckerberg

Läs merLäs mer