Etikett: Projekt

Trots att det är ganska gött sommarväder (det är det i och för sig ganska ofta på Malta) så har jag kört på ganska hårt med Smartlend.

Efter den tidigare content-uppdateringen (främst av långivare) har jag nu gjort en större uppdatering av content för undersidor.

I skrivande stund har jag lagt till content på ca 20 000 ord, dock skall det läggas till rätt många tusen ord till innan jag känner mig riktigt nöjd.

Content kommer dock att prioriteras ned härefter och fokus på utveckling kommer istället att växlas upp. Det är nämligen på utvecklingsfronten jag tror att jag kan skapa mest mervärde för besökarna.

Det som har uppdaterats sedan förra updaten är att följande undersidor har lagts till:

Nästa uppdatering här på bloggen kommer troligtvis att mer detaljerat gå in på de lite mer utvecklingsorienterade aspekterna av projektet.

Mitt sporadiska kontor i Perth

Min nästintill fyra månader långa landsflykt närmar sig nu sitt slut – och det här är definitivt inte sista gången jag gör något sånt här.

I det här inlägget tänkte jag kort redogöra för mina erfarenheter med att driva mitt företag från andra sidan jordklotet.

Det här inlägget är först och främst riktat till andra personer som kör sitt företag mer eller mindre och solo och funderar på att dra utomlands några månader, men det är även ett underlag för mig själv att använda för att förbättra och tänka igenom hur jag skall driva mitt företag inför nästa vagabondturné.

Så vad har jag då lärt mig?

Läs merLäs mer

It’s been awhile

Publicerades 9 april 2009 av Sebastian Johnsson i Diverse, Projekt

0
Me in Manly

Jag är helt katastrofalt dålig på att uppdatera. Jag vet att jag hade det som ett av mina mål i år att vara flitigare att skriva men jag har helt enkelt haft så pass mycket att göra att jag helt glömt bort. My bad.

Så vad har hänt de senaste två månaderna? Jag är fortfarande i Australien och har det riktigt fantastiskt här. För de som är intresserade av min vistelse i Australien se till att gå in på min andra blogg SebastianJohnsson.com.

Skånes Livsmedelsakademis interaktiva livsmedelskarta

Under min tid här i Australien har jag jobbat tillsammans med Skånes Livsmedelsakademi på distansbasis för att ta fram en Google Maps Mashup som visar vilka aktörer som de arbetar med. Mashupen är bara en liten del av projektet och de har ett rätt övergripande administrationsgränssnitt att arbeta med.

Kartan är släppt och finns online på http://kartan.livsmedelsakademin.se/. Jag är just nu i full gång med att göra kartan flerspråkig samt att påbörja arbetet med cachning och optimering. Mashup-biten av projektet kommer jag definitivt att återvända när jag väl släpper någon Google Maps-sajt.

Just ja, jag mikrobloggar enbart på engelska numera så min Jaiku är död. Gör som 2900+ andra och följ mig på Twitter istället!

Contentsates Logotyp

Jag har den senaste veckan hunnit att arbeta en hel del med Contentsate och arbetsnarkomanrekordet hittils var arbetsinsatsen á 16h i ett svep i måndags :).

Jag har glömt hur många gånger jag har fått skriva om funktionaliteten som hämtar in och crawlar artiklar, men jag har äntligen funnit en lösning som både är snabb och skalbar. Jag har även hunnit att arbeta en del med själva gränssnittet vilket jag tänkt visa upp några sneak peeks av idag.

Startsidan:
Contentsate - startsidan

Sökresultat:
Contentsate - sökresultat

Administrationsgränssnittet (långt ifrån färdigt):
Contentsate - administrationsgränssnitt

Jag återkommer med fler uppdateringar i takt med att lanseringen (troligtvis andra veckan i Augusti) närmar sig. Förresten, stort tack till Poyan Nabati som verkligen pushat mig till att arbeta ännu hårdare. Ta en titt på hans nya blogg/projekt Lemeno!

Contentsates Logotyp

Om du har följt den här bloggen ett tag så har du säkert sett att jag arbetar med mitt sökmotorprojekt Contentsate. Som jag skrev i det ursprungliga inlägget hade jag som mål att lansera projektet den 1 juli, dvs. i förrgår, men på grund av en del orsaker har inte detta skett.

I ett tidigare inlägg, ‘Vilken väg skall jag ta?‘ funderade jag över hur jag bäst skulle spendera de 3 månaderna jag var ledig från skolan. Med facit i hand har jag begått ett misstag. Istället för att enbart fokusera på att utveckla Contentsate har jag utökat mängden timmar jag konsultat och jobbat ca 30-40h i veckan. Lägg till en del prokrastinerande och livet i övrigt och slutresultatet blir att projektet enbart tillägnats ett fåtal timmars effektivt arbete i veckan.

Frågan är då varför jag valde att konsulta istället för att utveckla mitt projekt. Visst, genom de nya konsultuppdragen har jag dragit in mer kapital till mina idéer, lärt mig nya saker, träffat nya människor och på sikt även skaffat mig fler valmöjligheter. Men vad är meningen med att skaffa mer och mer kapital till projekt du inte hinner att utveckla? Vad jag insett är att mitt problem är att jag kör vidare i samma gamla invanda och kortsiktiga hjulspår. Let’s face it: konsultande är inte skalbart.

Om du likt mig konsultar för att kunna finansiera dina egna affärsidéer, ta dig en tankeställare och fråga dig själv om du verkligen behöver ta på dig det där senaste konsultuppdraget för att kunna finansiera eller utveckla dina egna idéer. To face the facts så har jag inte lyckats att lansera ett enda eget projekt under de två år jag drivit mina företag. Jag tror att det är dags att utvärdera min strategi en sväng :). Just problematiken med att konsulta för att finansiera sina idéer berör Paul Graham i sitt inlägg ‘How to Fund a Startup‘:

Consulting is where product companies go to die. So starting as a consulting company is like starting out in the grave and trying to work your way up into the world of the living.
— Paul Graham

För att knyta an till titeln på inlägget så ser statusen för projektet just nu ut enligt följande: Jag har lyckats att crawla in runt 1 miljon artikellänkar från den första artikelsajten. Problemet är bara att jag har lyckats att banna mig själv från samma sajt då jag tydligen crawlat artiklarna allt för snabbt. Nästa åtgärdspunkt i projektet blir således att hitta på en bra lösning för att hämta in artiklarna men samtidigt inte belasta sajten jag hämtar artiklarna från allt för mycket.

Vidare kommer jag att skriva om en del av crawler-funktionaliteten för att göra denna mindre databasberoende. För att minska databasberoendet och göra lösningen mer skalbar kommer jag att använda mig av Amazon Simple Queue Service (Amazon SQS), ett effektivt kö- och meddelandebaserat system för att distribuera data mellan olika servrar och processer.

Från och med den 14:e juli och fram till den 1:e september kommer jag att ta semester och inte utföra ett enda konsultuppdrag. Med mer tillgänglig tid över till Contentsate är min förhoppning att kunna lansera projektet den första eller andra veckan i augusti.

I’ll keep you posted!

Jag hittade precis en artikel som går under titeln ‘13 Tips for creating a successful new online product‘ som beskriver 13 punkter man bör se över när man utvecklar en ny produkt eller webbtjänst.

Mycket läsvärd artikel!

Contentsates Logotyp

Jag håller just nu på med att utveckla mitt första projekt som går under namnet Contentsate. Contentsate är en extremt nischad sökmotor som möjliggör för bloggare och internetmarknadsförare att hitta lämpliga och relevanta artiklar som de gratis får återpublicera på sina bloggar och sajter. Tjänsten kommer primärt att rikta sig till den amerikanska marknaden.

Screenshot av Contentsates startsida

Idéen till projektet föddes när jag förra året deltog i Thirty Day Challenge, en internetmarknadsföringstävling som går ut på att tjäna $10 online på 30 dagar utan att spendera en enda krona. I denna tävling är det vanligt förekommande att man använder färdigskrivna artiklar som man hämtar från artikelarkiv för att få mer innehåll till sin blogg eller sajt. Problemet är att det finns över 1000 artikelarkiv vilket leder till att det inte är så lätt att hitta de mest lämpade artiklarna för sin blogg eller sajt.

Tanken med Contentsate är således att indexera alla artiklar från dessa 1000+ olika artikelarkiv så att det finns en central tjänst för bloggare och internetmarknadsförare att vända sig till för att hitta relevant och gratis innehåll till sin blogg eller sajt.

Läs merLäs mer