Etikett: Startup

På grund av att jag har haft och att jag har väldigt mycket att stå har min utvärdering av 2008 blivit lite väl sen. Just nu är jag mitt uppe i ett nytt konsultuppdrag, fixar med startupen jag är delägare i samt förbereder för Australien.

Så vad hände 2008?

Började blogga

2008 var året då jag körde igång den här bloggen för att beskriva min väg från anonymt enmansföretag till framgångsföretag. Bloggandet har varit en väldigt positiv överraskning och genom att blogga har jag kommit i kontakt med en rad intressanta personer. Jag behöver dock skärpa mig med bloggandet och sätta av mer tid för att skriva mer unikt och intressant innehåll. En utmaning för 2009 blir således att sätta av mer tid till att blogga och att blogga mer konsekvent.

Contentsate

2008 började jag även arbeta med projektet Contentsate. Tanken med projektet var att underlätta för främst internetmarknadsförare men även bloggare att hitta artiklar från diverse olika artikelarkiv som kunde användas som underlag till hemsidor, blogginlägg och dylikt. Jag lade ner en hel del tid på projektet och utvecklade bland annat en ganska neat crawling/scraping-motor (hade jag dock gjort om det från början hade jag dock troligtvis siktat på att använda Nutch tillsammans med JRuby och Hpricot istället).

Jag lanserade Contentsate i augusti och det tog mig faktiskt inte lång tid att inse att det inte direkt var något überprojekt jag hade lagt ner åtskilliga timmar på. Går du in på http://www.contentsate.com idag så möts du av en sida som förklarar varför Contentsate är nere. Så vad gick egentligen snett?

Misstag

Det största misstaget jag gjorde med Contentsate gjorde jag före jag ens började programmera eller göra något konkret. Jag tänkte helt enkelt inte igenom projektet. När jag började med Contentsate hade jag enbart pysslat med internetmarknadsföring väldigt lite – jag visste således på tok för lite om projektets tilltänkta målgrupp. Jag trodde att internetmarknadsförare frekvent använde sig av artikelarkiv för att ta fram mer innehåll till sina sajter – och i realiteten är det faktiskt inte så. Jag byggde således ett helt projekt på ett felaktigt antagande – MAJOR FAIL!

Ett annat misstag var mitt val att drifta projektet på Amazons hostingplattform AWS. AWS är awesome om du använder det rätt, använder du det fel kan det bli väldigt kostsamt. Under de få månader jag körde projektet hade jag sjuka hostingkostnader. I takt med att dollarn ökade mot den svenska kronan blev det desto värre – för att ha igång fyra vps:er/images, sqs och s3 betalade jag typ 1500-2500kr i månaden. För en sajt som hade ett par tiotal besökare om dagen tar det inte lång tid att räkna ut att det inte var ett hållbart scenario.

Visst, det må hända att jag pausade det här projektet alldeles för tidigt, men jag tror att det är det rätta beslutet.

Lärdomar

Även om Contentsate må låta som ett praktmisslyckande så är det inte det i mina ögon. Jag lärde mig otroligt mycket rent tekniskt och blev rätt vass på Ruby och Ruby On Rails genom att göra projektet. Jag fick även göra en djupdykning i Linux vilket även var väldigt lärorikt (jag är en föredetta .Net-utvecklare, så jag har bara driftat saker i Windows tidigare). En annan bonus med Contentsate är att crawling/scraping-motorn jag skrev ihop ligger och surrar i bakgrunden till startupen jag för tillfället är involverad i.

Contentsate kommer även att återfödas 2009, dock som en helt annan typ av projekt. Stay tuned! :)

Ny startup – Matkassan

Jag gick även under 2008 in som delägare i startupen Matkassan. De andra killarna i företaget har hittils varit väldigt måna om att vara tyst utåt om projektet, men nu verkar de se poängen med att vara öppna. Så vad är Matkassan? Kort och enkelt är Matkassan ett Prisjakt/Pricerunner för matvaror. Initialt sett kommer fokus att ligga på att hjälpa konsumenter hitta de billigaste matvarorna, men vi kommer även på sikt att möjiggöra för konsumenter att hitta de mest lämpliga varorna utefter eko- och/eller hälsopreferenser. På senare tid har det lanserats två konkurrenter: Matvarupriser.se (som det skrevs spaltmeter om men som sedan inte verkar ha blivit något) och Bert Karlssons satsning Matkompassen.se. Vi har dock en liten annan approach än de två konkurrenterna och vi tror att vårt koncept kommer att leda till ett större värde för konsumenterna. Gäller att jobba på bara!

Plugget

Höstterminen 2008 var min sista termin för att kunna ta ut en Ekonomie kandidatexamen. Kandidatuppsatsen blev klar i januari 2009 (höstterminen sträcker sig in till mitten av januari) och således har jag nu min kandidatexamen i ekonomi. Nu får jag bara hoppas att den kommer till användning (jag har inte haft någon direkt nytta av att plugga hittils).

Next up: planerna för 2009.

Här är ytterligare en schysst slide från Slideshare där Bart de Waele presenterar tio stycken tips för entreprenörer:

Employees Suck

Publicerades 12 december 2008 av Sebastian Johnsson i Entreprenörskap, Startup

2

Jag hittade precis en väldigt schysst och inspirerande presentation av en kille som heter John Buckman. Slidesen nedan var hans underlag när han i förrgår körde sin presentation ‘Love Entrepreneurship Your Own Way’ på LeWeb ’08:

Jag hittade precis en väldigt schysst video där serieentreprenören Dharmesh Shah berättar om allt han lärt sig hittils från att köra startups. Videon täcker in alltifrån den initiala affärsidén, hur man kan finanisera sina idéer, varför ett initialt lågt startkapital kan vara en bra sak samt hur du når ut med din idées budskap billigt och enkelt:

En kort lista med punkterna i presentationen och kommentarer till presentation hittas här.

Dragons' Den - Success, from Pitch to Profit

För den oinvigde är Dragon’s Den ett tv-program där entreprenörer och uppfinnare får möjlighet att pitcha sin affärsidé/uppfinning och efterfråga kapital för densamma från fem framstående entreprenörer och investerare.

Dessa fem investerare (Peter Jones, Deborah Meaden, Theo Paphitis, Duncan Bannatyne och James Caan) har tillsammans med presentatören för programserien, Evan Davies, nyligen skrivit boken ”Dragons’ Den – Success, from Pitch to Profit” som täcker in vägen från pitch till lönsamt företag.

I samband med lanseringen av boken spelade gänget in ett par videos som beskriver ett par gyllene regler för framgång:

Stanford University's Entrepreneurship Corner

Jag hittade precis en samling med schyssta videos som det amerikanska universitetet Stanford tillhandahåller på sin sajt Stanford University’s Entrepreneurship Corner.

Som tur är har de populäraste videorna från det omfattande arkivet (det innehåller över 1200 videos) sammanställts på en sida.

Jag har själv enbart hunnit att titta på ett fåtal videos, men följande videos är rätt intressanta:

Kondomer

Jag hittade precis en intressant anekdot av Robert L. Strauss som beskriver sina erfarenheter om hur hans företag som specialiserade sig på att sälja kondomer i nyckelringar misslyckades.

För fler historier om misslyckade startups, se mitt tidigare inlägg ”Att misslyckas och att lära sig av sina misstag”.

När jag skrev mitt förra inlägg En intressant reflektion om entreprenörskap slog det mig att jag verkligen måste börja att nätverka med andra entreprenörer.

Fenomenet OpenCoffee (entreprenörer, utvecklare, designers, riskkapitalister etc. träffas informellt och snackar startups) finns redan i Sverige i Göteborg, Jönköping och Stockholm – men inte här nere i Skåne. Jag är rätt sugen på att försöka styra upp en sådan här grupp (i Helsingborg, Lund eller Malmö) där vi träffas ett par gånger i månaden och snackar startups, projekt vi pysslar med och annat intressant.

Är du intresserad? Lämna en kommentar här eller i min trådSwedish Startups.

Contentsate lanserad!

Publicerades 19 augusti 2008 av Sebastian Johnsson i Projekt

5

Contentsates Logotyp

Efter en hel del strul (det har dock varit extremt lärorikt!) så kan jag äntligen presentera att Contentsate är släppt!

Just nu har Contentsate ca 300 000 artiklar indexerade från ca 15st olika källor. Nu efter lanseringen kommer således fokus ligga på att få in fler artikelarkiv och därigenom fler artiklar.

Jag vill rikta ett stort tack till Johan Söderberg, Andreas Krohn, Anton, Nystartat.se, Anders Whe, Jean, Poyan Nabati och alla andra som testade testversionen av sajten och gav feedback. Jag har sparat ner all feedback och kommer löpande att återgå till denna (t.ex. gällande bannerplacering) när jag vidareutvecklar sajten.

Vad är Contentsate?

Contentsate är en tjänst vars syfte är att underlätta för dig som bloggar eller sysslar med internetmarknadsföring att hitta material som du gratis får återpublicera på din blogg eller sajt. Idag finns det tusentals artikelarkiv och att leta reda på det innehåll du finner mest relevant att publicera på din blogg/sajt kan ta en hel del tid och energi. Det Contentsate gör är att läsa av dessa artikelarkiv och indexera deras artiklar så att du kan vända dig till en plats för att hitta det du söker efter.

Contentsate indexerar för tillfället enbart engelskspråkiga artikelarkiv, stöd för andra språk kommer dock troligtvis att tillkomma i senare versioner.

Handlingsplan

  1. Snickra ihop ett någorlunda pressmeddelande som jag kan skicka till diverse personer som skriver om startups, entreprenörskap, bloggande och internetmarknadsföring.
  2. Börja marknadsföra projektet på Thirty Day Challenge och WarriorForum – Internet Marketing Forums. (Vet du fler sätt att marknadsföra Contentsate på – maila gärna (sebastian at agiley.se) eller kommentera nedan.)
  3. Indexera fler artikelarkiv – siktar på att lägga till 5st varje dag.
  4. Se över duplicerade artiklar i sökresultaten och tweaka så att encodingproblem inte uppstår vid inläsning av artiklar.

Har du några frågor, kritik eller feedback så hade jag uppskattat väldigt mycket om du lämnade en kommentar. Tack!

Pets.com Sock Puppet
Maskoten för Pets.com

Business Pundit körde förra veckan en artikel om 25 stycken dot.com-företag som misslyckades katastrofalt. Listan innehåller bland annat GovWorks (GovWorks öde från start till slut kan ses i filmen Startup.com), Pets.com, Boo.com med flera.

Listan i sig berättar bara en översiktlig historia om varför företagen misslyckades, men den är en bra startpunkt för att leta reda på mer ingående redogörelser från grundarna bakom företagen eller dess anställda om vad som gick snett och vad de lärt sig av sina misstag.

Tom Herman, en av grundarna bakom GovWorks, berättar i sin artikel ‘Entrepreneurship in Difficult Times‘ om de misstag GovWorks gjorde och vad som kunde ha gjorts bättre. Julie Wainwright, VD för Pets.com då det begav sig, skriver i sin artikel ‘Five Life-Changing Mistakes and How I Moved On‘ om hennes fem största misstag under dot.com-yran och hur hon lärt sig av dessa. Roger Ehrenberg, en av investerarna och styrelseledamöterna i Monitor110, skriver om de misstag som begicks hos Monitor110 och lärdomarna av dessa i artikeln ‘Monitor110: A Post Mortem‘.

Vidare kan en intressant historia om att misslyckas med sin startup läsas på ‘Diary of a Failed Startup‘ som bland annat Disruptive tipsat om sedan tidigare.

Slutligen har Poyan Nabati skrivit om sina erfarenheter med sin tidigare sociala nyhetstjänst Lemeno i sitt inlägg ‘5 tips för en framgångsrik startup eller Om Lemeno’s misslyckande‘.

Har du fler artiklar/redogörelser från grundare och/eller anställda från misslyckade startups? Jag är intresserad av att läsa om fler historier likt ovan för att lära mig från de misstag som begicks. Jag är väldigt tacksam om du kan lämna dessa i kommentarerna nedan. Tack!